Ќайпопул¤рн≥ш≥ SMS-шахрайства ≥ способи захисту
в≥д них
¬ активну боротьбу з SMS-шахра¤ми включилас¤ одна з найб≥льших
≥нтернет-компан≥й св≥ту Google. ¬≥дтепер у мереж≥ Google AdWords
д≥ють жорстк≥ санкц≥њ до
рекламодавц≥в, ¤к≥ пропонують зав≥домо шахрайськ≥ послуги з оплатою
по SMS.
GSM-пеленгатори, локатори, перехоплювач≥ дзв≥нк≥в та SMS-пов≥домлень,
калькул¤тори точноњ дати смерт≥, секретн≥ д≥Їти ≥ тести на IQ - вс≥
ц≥ та багато ≥нших послуг через
SMS-платеж≥ допомагають рос≥йським "моб≥льним" шахра¤м заробл¤ти
б≥льше 160 млн долар≥в на р≥к.
¬≥д п≥дступ≥в SMS-шахрањв страждають не т≥льки любител≥ читати чуж≥
SMS ≥ стежити за своњми родичами, а й дов≥рлив≥ абоненти, ¤ким на
телефон приходить
пов≥домленн¤ з проханн¤м допомогти в голосуванн≥, оплатити рахунок у
соц≥альн≥й мереж≥ або протестувати новий серв≥с оператора зв'¤зку.
” крањнах, де —ћ—-шахрайство дос¤гло критичних масштаб≥в,
приймаютьс¤ закони, що заборон¤ють моб≥льний спам. ѕрим≥ром, у —Ўј
було створено
спец≥альний список, до ¤кого кожен абонент, ¤кий отримав небажане
пов≥домленн¤, може внести св≥й номер телефону. ƒзв≥нок по такому
телефону загрожуЇ спамеру
серйозним штрафом.
Ќа думку експерт≥в, у –ос≥њ б≥знес моб≥льних шахрањв буде процв≥тати
доти, поки законодавц≥ не поставл¤ть њм засл≥н. ѕоки ж протисто¤ти
шахрайство можна т≥льки одним
способом - не вплутуватис¤ н≥ в ¤к≥ SMS-авантюри.
’то так≥ фродери
¬ ≥деал≥ схема чесних постачальник≥в SMS-послуг прозора. ¬ обм≥н на
списан≥ з моб≥льного рахунку грош≥ споживач отримуЇ послугу -
завантажуЇ ф≥льми та музику,
рингтони та заставки дл¤ моб≥льних телефон≥в, оплачуЇ книги в
електронних б≥бл≥отеках, п≥двищуЇ св≥й рейтинг у службах знайомств ≥
т.д. ¬арт≥сть таких SMS не перевищуЇ
1-2 долар≥в —Ўј.
"ћоб≥льне" ж шахрайство або, ¤к його ще називають, фродерство
починаЇтьс¤ на територ≥њ "незалежних" серв≥с≥в. як правило, вони
пропонують "секретн≥ д≥Їти дл¤
схудненн¤", "пошук м≥сцезнаходженн¤ абонента за номером моб≥льного
телефону", "розрахунок точноњ дати смерт≥ абонента", "перев≥рку
коеф≥ц≥Їнта ≥нтелекту",
"викачуванн¤ цифрових наркотик≥в". ” реклам≥ цих послуг
використовуЇтьс¤ св≥домо помилкова ≥нформац≥¤, однак про це
користувач≥ д≥знаютьс¤, коли послуга вже
оплачена.
Ќайпопул¤рн≥ш≥ SMS-пастки
1.
"ƒ≥знайс¤, де знаходитьс¤ тво¤ подруга".
ѕропозиц≥й вирахувати за номером моб≥льного телефону
м≥сцезнаходженн¤ його власника в режим≥ он-лайн можна зустр≥ти
скр≥зь - в ≥нтернет≥, по телебаченню, в метро.
¬казана варт≥сть послуг "моб≥льного" детектива - в≥д 9 до 15 рубл≥в.
ќднак через де¤кий час п≥сл¤ оплати абонент пом≥чаЇ на своЇму
телефон≥ пропажу в розм≥р≥ в≥д 300
до 500 рубл≥в.
‘родери також не вказують у реклам≥, що технолог≥¤ визначенн¤
м≥сцезнаходженн¤ абонента можлива т≥льки за умови, що на його
телефон≥ буде встановлена спец≥альна
програма GSM або GPS-позиц≥онуванн¤. р≥м того, людина, на чий
моб≥льник вона встановлена, повинен бути згоден на контроль з ≥ншого
боку.
якщо под≥бна програма не встановлена, то на номер запитуючоњ послугу
приходить пов≥домленн¤: "Ѕ≥льш точне м≥сце розташуванн¤ визначити
неможливо, так ¤к телефон
потр≥бного абонента вимкнений або на ньому не встановлено спец≥альн≥
програми". ƒал≥ пропонуЇтьс¤ завантажити таку програму, ¤ка дозвол¤Ї
визначити координати
абонента, нав≥ть ¤кщо в його телефон≥ не встановлена
системи
супутниковоњ нав≥гац≥њ.
“≥льки фах≥вц≥ знають, що под≥бна програма не т≥льки не ефективна,
але ≥ здатна прописатис¤ в пам'¤т≥ телефону, а пот≥м розсилати SMS
на платн≥ сервери.
2.
"„итай чуж≥ SMS".
ќдна з останн≥х новинок рос≥йських фродеров - SMS-перехоплювач≥ "з
ун≥кальними секретними технолог≥¤ми". ” реклам≥ на р≥зних сайтах
пропонуЇтьс¤ прочитати чуж≥
смс, щоб перев≥рити своњх близьких.
ѕ≥сл¤ оплати "послуги" програма ≥м≥туЇ скачуванн¤ даних, через
де¤кий час приходить пов≥домленн¤ про те, що "ресурс≥в не вистачаЇ"
≥ потр≥бно в≥дправити другу SMS, а
за ним - третЇ, четверте, поки користувач не зрозум≥Ї, що його
обманюють.
Ќасправд≥, технолог≥њ читанн¤ чужих SMS не ≥снуЇ. —т≥льников≥
компан≥њ витрачають величезн≥ суми дл¤ того, щоб убезпечити своњх
кл≥Їнт≥в. ¬они безсил≥ т≥льки в тих
випадках, коли на обох телефонах встановлено bluetooth, а також
спец≥альна програма, на встановленн¤ ¤коњ погодитьс¤ той, за ким
ведетьс¤ стеженн¤.
3.
"—качай нов≥ програми у телефон".
"ћоб≥льн≥" шахрањ - це ще й хакери. ¬они викладають в мережу р≥зн≥
програми дл¤ телефон≥в, що м≥ст¤ть в≥руси. «а словами кер≥вника
прес-служби ”правл≥нн¤ " " ћ¬—
–ос≥њ ≤рини «убарЇвоњ, под≥бний в≥рус, потрапл¤ючи в телефон при
завантаженн≥ програми, може автоматично в≥дправл¤ти пов≥домленн¤ з
номера абонента на певний
короткий номер, ≥ з н≥чого не п≥дозрюючого користувача зн≥маЇтьс¤
певна сума грошей, ¤ка йде на користь зловмисника.
4.
"—екретна д≥Їта".
¬арт≥сть таких "послуг", ¤к ≥нформац≥¤ про "секретн≥ д≥Їти", "коеф≥ц≥Їнт
≥нтелекту" ≥ "цифров≥ наркотики" може складати близько 250-350
рубл≥в.
Ќатом≥сть абонент отримуЇ к≥лька мелод≥й з невиразним шип≥нн¤м (так
зван≥ цифров≥ наркотики) або випадковий наб≥р цифр/сл≥в.
5.
ƒзв≥нок в≥д "техн≥чноњ служби оператора".
Ўахрањ можуть видавати себе за моб≥льного оператора. ƒе¤к≥ дзвон¤ть
особисто: "¬≥таю, це ≥нженерна служба вашоњ ст≥льниковоњ
компан≥њ. ћи переналаштовуЇ
мережу. Ќабер≥ть на своЇму телефон≥ наступну комб≥нац≥ю цифр...".
«апропонована комб≥нац≥¤ цифр ви¤вл¤Їтьс¤ SMS-платежем на пристойну
суму.
Ќасправд≥ ст≥льников≥ компан≥њ не займаютьс¤ масовим "обдзвоном"
своњх кл≥Їнт≥в, а перенастроюють мереж≥ непом≥тно дл¤ абонент≥в.
6.
"ћамо, вкрали телефон, поклади грош≥ на цей номер".
Ќайпоширен≥шим видом шахрайства з використанн¤м моб≥льного телефону
Ї здирництво. "ћамо, ¤ потрапив в авар≥ю...", "—ашо, с≥в акумул¤тор...",
"ќлено, у мене
неприЇмност≥..." - вс≥ под≥бн≥ пов≥домленн¤ розрахован≥ на те, що
неуважний абонент перерахуЇ грош≥ на вказаний номер моб≥льного
телефону. ≤нод≥ в ≥м'¤ "спас≥нн¤"
родича запитуЇтьс¤ досить велика сума - до 15-20 тис¤ч долар≥в! Ѕагато жертв, перебуваючи в стан≥ афекту в≥д отриманого
пов≥домленн¤, нав≥ть не замислюютьс¤ про
те, чому необх≥дну суму потр≥бно надати у вигл¤д≥ карт оплати
ст≥льникового зв'¤зку, а не гот≥вкою.
«устр≥чаютьс¤ ≥ б≥льш витончен≥ форми здирництва. Ќаприклад, на
номер приходить два
SMS-пов≥домленн¤. ” першому йдетьс¤ про те, що
на рахунок абонента перевели
100 рубл≥в, а в другому - про те, що зроблено це було помилково -
"поверн≥ть грош≥". ѕерш н≥ж посп≥шати усувати чужу помилку, краще
перев≥рити св≥й баланс.
7.
"¬и виграли!!!".
ћабуть, немаЇ такоњ людини, ¤к≥й не приходила б смска з
пов≥домленн¤м про виграш ц≥нного призу. ѕричому, за "ц≥нним призом"
може ховатис¤ що завгодно: BMW
X5, пут≥вка на ћальд≥ви, ¤щик пива ≥ т.д. √оловне, щоб "щасливчик"
скор≥ше в≥дправив п≥дтверджуЇ SMS або в ¤кост≥ реЇстрац≥йного
"внеску" купив картку WEBmoney або
будь-¤ку картку експрес-оплати ст≥льникового зв'¤зку ≥ пов≥домив код
"ведучому в≥кторини". √рош≥ п≥сл¤ цього зникають, а запов≥тний BMW
так ≥ не з'¤вл¤Їтьс¤.
ЅуваЇ, що зам≥сть в≥дправки SMS або активац≥њ картки потр≥бно
подзвонити, наприклад, на ¤кесь рад≥о. «ателефонувавши, абонент
д≥знаЇтьс¤, що виграв ≥ щоб забрати
св≥й приз треба покласти грош≥ на рахунок "ћоб≥льного гаманц¤". ƒал≥
под≥њ розвиваютьс¤ за викладеною вище схемою.
8.
"¬аш телефон заблоковано...".
Ќа номер абонента надходить пов≥домленн¤: "¬аш номер заблоковано.
ѕодробиц≥ в служб≥ техн≥чноњ п≥дтримки ст≥льникового оператора".
«ам≥сть чотиризначного
номери, ¤к у серв≥с-служб ст≥льникових оператор≥в, пропонуЇтьс¤
подзвонити по дес¤тизначний.
«ателефонувавши за цим номером, абонент д≥знаЇтьс¤, що його номер
"перевод¤ть на ≥ншу л≥н≥ю", ≥ йому потр≥бно над≥слати "п≥дтверджуюче
перереЇстрац≥ю SMS", за ¤ке
пот≥м зн≥муть грош≥. як вар≥ант, псевдооператор може почати задавати
питанн¤, н≥бито дл¤ перев≥рки "бази даних": ≥м'¤, м≥сце проживанн¤,
роботи, паспортн≥ дан≥ ≥ нав≥ть номер кредитноњ картки. ќзброњвшись такою ≥нформац≥Їю, шахрањ можуть
отримати повний доступ до гаманц¤ дов≥рливого абонента або списати
грош≥ за н≥бито надану по
телефону послугу.
як зберегти грош≥
” “овариств≥ захисту прав споживач≥в кажуть, що зберегти грош≥ на
моб≥льних рахунках легше, н≥ж повернути. ћоб≥льн≥ оператори не
несуть в≥дпов≥дальност≥, ¤кщо
обдурили абонента представники лжетехп≥дтримки. ¬они лише
попереджають, що н≥ в ¤кому раз≥ не можна вводити коди на телефон≥,
не переконавшись в достов≥рност≥
≥нформац≥њ, отриманоњ в≥д нев≥домих ос≥б, ким би вони не
в≥дрекомендувалис¤.
«астрахуватис¤ в≥д обману можна лише одним способом. ѕеред тим, ¤к
в≥дправити SMS на будь-¤кий короткий номер, краще перев≥рити його в
абонентськ≥й служб≥
свого оператора. ÷е також допоможе з'¤сувати реальну варт≥сть
послуги.
смс-шахрайство ·
sms-обман ·
читати чуж≥ смс |
|
SMS вбивають вод≥њв
јмериканськ≥ вчен≥ провели об'Їмне досл≥дженн¤ про вплив на
безпеку руху —ћ—-пов≥домлень. ¬≥дпов≥дно до њхн≥х висновк≥в,
есемески за кермом у 6 раз≥в п≥двищують ймов≥рн≥сть ƒ“ѕ. –озмови по
моб≥льному зб≥льшують цю небезпеку в 4 рази.
Ќауковий експеримент, в результат≥ ¤кого у формули ≥ граф≥ки була
вт≥лена небезпека обм≥ну текстовими пов≥домленн¤ми п≥д час руху,
в≥дбувс¤ в ун≥верситет≥ штату ёта.
” досл≥дженн≥ вз¤ли участь 40 чолов≥к у в≥ц≥ в≥д 19 до 23 рок≥в,
молодих людей ≥ д≥вчат серед них було пор≥вну. ¬с≥ п≥ддосл≥дн≥ мали
нормальне кольоросприйн¤тт¤ ≥ стаж вод≥нн¤ в≥д 3 до 7 рок≥в (у —Ўј
л≥ценз≥ю вод≥¤ можна отримати з 16 рок≥в).
ўоб —ћ—-сп≥лкуванн¤ п≥ддосл≥дних добровольц≥в йшло у звичайному
режим≥, вони були розбит≥ попарно ≥ були знайом≥ один з одним не
менше року. ¬ процес≥ тест≥в вони користувалис¤ власними телефонами,
а з метою чистоти експерименту читали ≥ писали есемески Ђна ходуї не
в цьому автомоб≥л≥, а за кермом симул¤тора, що ≥м≥туЇ њзду на Ford
Crown Victoria (безл≥ч таких машин використовуютьс¤ в американськ≥й
пол≥ц≥њ). “акож п≥д час набору тексту обов'¤зково застосовувалас¤
програма-п≥дстановщик потр≥бних сл≥в (“9).
«м≥ст листуванн¤ п≥ддосл≥дних також спробували наблизити до
реального житт¤. ” першому тест≥ один з пари випробовуваних с≥дав за
кермо автосимул¤тора, ≥нший же приймавс¤ бомбардувати вод≥¤
пов≥домленн¤ми досить трив≥ального зм≥сту - в них м≥стилис¤
пропозиц≥њ про те, ¤к провести сьогодн≥шн≥й веч≥р. ѕри цьому вод≥й
повинен був в≥двол≥катис¤ т≥льки на читанн¤. ” друг≥й частин≥
експерименту вод≥Їв≥ було необх≥дно в≥дпов≥дати на пов≥домленн¤.
“естовий шл¤х був 32-мильною д≥л¤нкою з розв'¤зками, м≥ськоњ та
зам≥ськоњ дорогою ≥ рухом автомоб≥л≥в по трьох смугах у кожну
сторону. √оловним чином перев≥р¤лас¤ здатн≥сть вчасно загальмувати
сл≥дом за автомоб≥лем, що рухаЇтьс¤ попереду, однак оц≥нювалас¤ ≥
загальна зосереджен≥сть вод≥¤.
ѕ≥дсумков≥ дан≥ показали, що вод≥й, в≥двол≥каючись на читанн¤
sms-пов≥домлень за кермом, реагуЇ на небезпеку на 30% пов≥льн≥ше,
н≥ж у звичайному режим≥. „ас його реакц≥њ на гальмуванн¤ автомоб≥л¤,
що рухаЇтьс¤ попереду, дос¤гаЇ 881 м≥л≥секунди, за активноњ
листуванн¤ воно складаЇ вже б≥льше одн≥Їњ секунди (в нормальному
режим≥ руху - близько 0,34 сек).
ѕри розмов≥ по телефону вод≥й реагуЇ на небезпеку на 9% довше у
пор≥вн¤нн≥ ≥з ситуац≥Їю, коли в≥д вод≥нн¤ його н≥хто не в≥двол≥каЇ.
ѕри цьому немаЇ ≥стотноњ р≥зниц≥ в тому, тримаЇ людина телефон б≥л¤
вуха або користуЇтьс¤ пристроЇм hands free - р≥зниц¤ у швидкост≥
реакц≥њ стаб≥льна ≥ складаЇ приблизно 10%. ” той же час швидк≥сть
реакц≥њ при обм≥н≥ —ћ— сильно залежить в≥д часу набору пов≥домленн¤.
Ђ–озмовл¤ючи по телефону за кермом, вод≥й по ходу регулюЇ пр≥оритет
обох вид≥в д≥¤льност≥, при обм≥н≥ пов≥домленн¤ми в≥н змушений
комб≥нувати вже зовс≥м р≥зн≥ завданн¤. ” результат≥ загальний час
реакц≥њ значно зб≥льшуЇтьс¤ї, - говорить ‘ренк ƒрюс, один з автор≥в
досл≥дженн¤.
«агальний результат досл≥джень такий: —ћ—-сп≥лкуванн¤ зб≥льшуЇ ризик
авар≥њ в 6 раз≥в, розмова по моб≥льному - в 4 рази.
јмериканськ≥ вчен≥ прагнуть п≥двести наукову основу не т≥льки п≥д
небезпеку телефонних переговор≥в ≥ —ћ—-листуванн¤ за кермом. “ак,
к≥лька рок≥в тому в ун≥верситет≥ «ах≥дноњ ¬≥рджин≥њ було проведено
досл≥дженн¤, в процес≥ ¤кого було оц≥нено вплив на вод≥њв сторонн≥х
запах≥в у салон≥. “од≥ найб≥льш небезпечними дл¤ автомоб≥л≥ст≥в були
визнан≥ аромати лаванди, ромашки ≥ жасмину через њх розслабл¤ючого
д≥њ. «апахи шк≥ри ≥ машинного масла визнали провокуючими перевищенн¤
швидкост≥. орисними назвали запахи м'¤ти та кориц≥, котр≥
домопогають концентрувати увагу.
смс-пов≥домленн¤ ≥ безпека руху |